Priporočila so namenjana prilagajanju šolskih gradiv.
Osnovno:
- Za celotno oblikovanje velja leva poravnava.
- Od vseh načinov oblikovanja besedila (krepko, poševni tisk …) lahko uporabljamo le podčrtovanje, npr. beseda, ki jo želimo poudariti. V kolikor je besedilo, ki ga želimo podčrtati številka, kratica oz. je velika začetnica pomembna, tega oblikovanja ne uporabimo.
Učenci/dijaki lahko podčrtovanje uporabljajo tudi za označevanje odgovorov, odgovor lahko označijo tudi na drug način, npr. z x.
- Med posameznimi deli besedila uporabimo le po eno izpuščeno vrstico. Med navodilom in začetkom naloge NI presledka.
- Besedilo, ki je zapisano v različnih grafičnih oblikah (grafikoni, diagrami …) izpišemo.
- Preglednice so lahko uporabljene le, ko gre za enostavne (z manjšim številom stolpcev). Pri tem je potrebno zapisati, da sledi preglednica in jo tudi opisati (število stolpcev in število vrstic – Preglednica: 2 stolpca; 2 vrstici). Podatke iz obsežnejših preglednic se izpiše, podatke se med seboj loči s podpičjem.
- Pri zapisu znakov, ki jih uporabljamo v besedilu sledimo dokumentu v prilogi.
Priporočila za pripravo prilagojenih elektronskih gradiv za pisna ocenjevanja znanja z uporabo brajeve vrstice za osebe s slepoto:
- Na začetku testa je smiselno napisati, koliko nalog vsebuje test. Gradivo za pisni preizkus predstavimo ustno in učenca/dijaka opozorimo na določene naloge npr. naloga, ki zahteva več časa za reševanje ob koncu testa. Potrebno se je izogibati daljšim opisom na začetku gradiva, ki bi slepemu učencu/dijaku predstavljali prevelike dodatne obremenitve glede branja.
- Označevanje točk je v oklepaju takoj za številko naloge pred navodilom.
Primer:
- (5 točk)
- (2 + 3 = 5 točk) – strukturirane naloge
- Izhodiščna besedila pri jezikih so vedno natisnjena v brajici kot priloga. Ko gre za slabše bralce brajice v tiskani obliki, je možno uporabiti drugi računalnik, na katerem bere prilogo.
- Kjer se zahteva daljši odgovor, je na mestu, kjer imajo drugi črtovje za odgovor, napisano le Odgovor: ali Odgovor: ___
Ta rešitev se uporablja, ko naloga vključuje daljši uvod, vire, opis slike, itd. ali zahteva daljši odgovor. V tem primeru lahko zapišemo:
Odgovor (daljši): in tako učenca/dijaka opozorimo, da pričakujemo daljši odgovor, na kar so ostali opozorjeni z več črtami za odgovor.
- Pika na koncu prostora za odgovor je tudi znak, da se pričakuje odgovor v povedi.
Primer:
Odgovor: ___.
- Vir, slika – tudi opis – je potrebno da stoji za vprašanjem v konkretni nalogi. Tako učenci/dijaki vedo, na kaj morajo biti ob branju vira ali opisa pozorni.
- Kadar naloga ponuja določene možnosti odgovorov in so ti za videče učence/dijake označeni npr. krepko, je potrebno na začetku in koncu zapisati oklepaj, da učenec/dijak ve, kje se začne in konča izbira.
Primer: Did you go (somewhere / anywhere / anything) nice at the weekend?
- Zaradi lažje berljivosti se poševnica ne uporabi kot stično ločilo, ampak je pred poševnico in za poševnico presledek.
- Prazen prostor se označi s 3 podčrtaji ___, beseda, ki jo je potrebno uporabiti stoji pred podčrtajem. Primer: I (know ___) Billy since I was a child.
Učence/dijake pri urah DSP navajamo, da podčrtajev ne brišejo, saj tako nimajo več možnosti, da bi preverili pravilnost rešitev.
- Preglednice so lahko uporabljene le, ko gre za enostavne (z manjšim številom stolpcev). V navodilu za reševanje naloge je potrebno opozoriti, da je spodaj preglednica z opisi stolpcev in vrstic. Učenec/dijak mora biti vajen reševanja preglednic.
Primer:
Določite oblikovna razmerja (ujemanje, vezava ali primik) med stavčnimi členi v stavkih. Podatki so v preglednici, v prvem stolpcu so zapisani stavki, v ostalih treh pa so prazna polja, v katere je potrebno z vpisom znaka x v ustrezno označiti vrsto razmerja.
Preglednica: 4 stolpci, 4 vrstice.
Stavek | Ujemanje | Vezava | Primik |
Na novoletni jelki so gorele svečke. | |||
Prijateljstvo traja že zelo dolgo. | |||
Posledice poplav so bile velike. |
- Preglednice z manjkajočimi informacijami je bolje pretvoriti v besedilo. Tudi sicer je potrebno pri nalogi, ki vsebuje preglednico razmisliti, če jo je možno preoblikovati v besedilo. V tem primeru je potrebno smiselno urediti podatke.
Primer pretvorbe preglednice:
Označite oblikovna razmerja (ujemanje, vezava ali primik) med stavčnimi členi v naslednjih stavkih z x!
Stavek | Ujemanje | Vezava | Primik |
Na novoletni jelki so gorele svečke. | |||
Prijateljstvo traja že zelo dolgo. | |||
Posledice poplav so bile velike. |
Preberite spodnje stavke in označite oblikovna razmerja med stavčnimi členi v njih (ujemanje, vezava ali primik), ki so navedena za vsakim stavkom v oklepajih tako, da podčrtate oblikovno razmerje.
Na novoletni jelki so gorele svečke. (ujemanje; vezava; primik)
Prijateljstvo traja že zelo dolgo. (ujemanje; vezava; primik)
Posledice poplav so bile velike. (ujemanje; vezava; primik)
- Ko so naštete besede/izrazi, ki jih je potrebno vstaviti v besedilo, naj bodo te naštete v stolpcu, leva poravnava pred besedilom, še boljša rešitev pa je, da so natisnjene v brajici v prilogi.
- Oglati oklepaj se uporablja v skladu z zapisom. Učenci/dijaki morajo poznati ustrezen zapis.
- Popravljanje testov in informacije učencem/dijakom o napak: Praksa na tem področju je različna, npr. označevanje pravilni/napačnih/pomanjkljivih odgovorov. Strinjamo se, da je vedno potrebna tudi ustna analiza, ki jo učitelj opravi z učencem/dijakom.
Vsak učitelj naj uporablja rešitve, ki se mu zdijo najbolj smiselne glede na predmet, ki ga uči in učence/dijake, ki jim je informacija namenjena.
Pripravil Aktiv jezikov, družboslovnih in umetniških predmetov OŠ in SŠ Centra IRIS.