Center IRIS

Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne Ljubljana

Vidno zaznavanje


Vidno zaznavanje (po angleškem terminu vizualna percepcija) je sposobnost interpretacije vidnih dražljajev, ki skozi oči potujejo do možganov. Ločiti je potrebno pojem vidno zaznavanje od vidne ostrine, saj se težave z obdelavo vidnih dražljajev pojavljajo tudi pri osebah s 100% vidom.

Vid se začne razvijati že v neonatalnem obdobju, v prvih treh mesecih življenja pa novorojenček gradi najpomembnejšo bazo za kasnejše vizualno funkcioniranje. Dobra vidna stimulacija je pomembna tako za otroke s tipičnim razvojem kot otroke, pri katerih so prepoznana odstopanja. Odrasli smo tisti, ki kreiramo okolje otroka, zato je na naša odgovornost, da le-tega naredimo čim bolj stimulativnega za optimalen razvoj ter otroka usmerjamo na zaznavanje predmetov, dogodkov, podrobnosti v njem.

Vidno zaznavanje sestavljajo mnoge komponente, ki jih otrok skozi različne aktivnosti vsakdana razvija večinoma spontano ali v okviru kurikula za vrtce. Pri otrocih s slabovidnostjo pa je njihov razvoj bolj usmerjen in sistematično zasnovan preko treningov razvoja vida že od zgodnje obravnave naprej.

Spodaj so naštete in opisane nekatere komponente vidnega zaznavanja, ki hkrati predstavljajo področja dela tiflopedagoga z otrokom s slabovidnostjo.

Senzorna obdelava

Natančno zaznavanje, interpretacijo in odziv na senzorično stimulacijo v okolju in otrokovem lastnem telesu povezujemo s senzorno obdelavo dražljajev. Zaznavanje je med drugim omejeno z zmožnostmi zaznavnega organa, zmožnostjo obdelave podatkov, ki se vrši v možganih in izkušnjah, s katerimi se povezuje zaznan dražljaj.

Vidna pozornost

Vidna pozornost se nanaša na sposobnost osredotočanja na pomembne informacije in filtriranje nepomembnih informacij v ozadju.

slika s podrobnostmi
vir: https://www.emka.si/wcsstore/MKCAS/img/product/10t_2012/los-the-elf-and-the-chame3.jpg

Stalnost oblike

Stalnost oblik se nanaša na sposobnost prepoznavanja in označevanja predmetov, tudi če jih gledamo z drugega zornega kota ali v drugem okolju.
Otroku pomaga, da ugotovi, da črka ostaja enaka, ne glede na to, v kateri pisavi je natisnjena ali pa je napisana na drugem mestu (na primer na plošči namesto v knjigi),

Preprost primer: pes je pes, ne glede na to, ali ga vidite na fotografiji, na svojem vrtu ali v parku in ali sedi, leži ali teče.

Aktivnost Stalnost oblike
vir: https://secureservercdn.net/104.238.71.109/kgj.a0b.myftpupload.com/wp-content/uploads/2014/06/form-constancy-fig-2-e1403152276565.gif

Vidno razlikovanje

Vidno razlikovanje se nanaša na sposobnost določanja razlik ali podobnosti predmetov na podlagi velikosti, barve, oblike itd.
Otroku pomaga, da je pozoren na podrobnosti in pravilno zaznava črke in številke tam, kjer je med njimi le majhna razlika (npr. S in 5).

Dve podobni sliki, med katerima je le nekaj razlik
vir: https://www.visionlearningcenter.com/wp-content/uploads/2017/07/Spot_the_difference.png

Aktivnosti:

  • Na sprehodu bodi pozoren na predmete, ki so »enaki«, »se ne ujemajo« ipd.,
  • v posodo na levi pospravi vse rdeče žogice, v posodo na desni vse rumene,
  • razvrščaj in združuj jedilni pribor, testenine, nogavice, zamaške …

Zaznavanje predmet – ozadje

Je zmožnost osredotočanja na določene informacije na nasičenem ozadju.

Med drugim ta spretnost otroku pomaga, da se ne izgubi med branjem ali prepisovanjem in da je učinkovit pri delu z zemljevidi in s slovarji.

aktivnost Predmet - ozadje
vir: https://s.wsj.net/public/resources/images/BN-HA759_SOCKS0_P_20150219170016.jpg

Aktivnosti:

  • Poišči svoje najljubše nogavice v neurejenem predalu,
  • poišči steklenico kečapa v shrambi,
  • v škatli z igračami poišči določeno igračo,
  • v omari poišči najljubšo majico,
  • poišči spuščen predmet, če je padel na podobno barvno ozadje (npr. zeleni gumb na travi),
  • išči simbole na sprehodu (hišne številke,…).

Prepoznavanje del – celota

Prepoznavanje del – celota otroku pomaga, da razume stvari, ki so vidne le delno. Tako lahko otrok lažje bere in natančneje dekodira besede.

Aktivnost za del - celota
foto: Center IRIS

Aktivnosti:

  • dokončaj nedokončan lik iz paličic
  • prepoznaj delno prekrite živalce, vsakodnevne predmete …
  • sestavi sestavljanko
  • poveži pikice, da dobiš obliko …

Vidni spomin in vidni zaporedni spomin

Vidni spomin se nanaša na sposobnost priklica vizualnih lastnosti oblike ali predmeta. Vidni zaporedni spomin pa se nanaša na zmožnost priklica zaporedja predmetov v pravilnem vrstnem redu.

Za zapomnitev vidnih besed potrebujemo spretnosti vizualnega spomina, spretnosti vizualnega zaporednega spomina pa nam pomagajo zapomniti si vrstni red črk za črkovanje.

Aktivnost vaje vida - spomin
foto: Center IRIS

Koordinacija oko-roka

Koordinacija oko-roka združuje vizualno zaznavanje in fino motoriko.

Aktivnost koordinacija oko - roka
foto: Center IRIS

Viri:

(Skupno 1.624 obiskov, današnjih obiskov 1)
Dostopnost